MOPEDER: En gammel Corvette-moped er klar for oppussing, og en Honda motorsykkel står på gulvet, ferdig oppusset og klar for levering.

Jagerflyet F16 og gamle mopeder

BIRI: Hvem skulle trodd at du nederst i Biri Øverbygd kan fly jagerflyet F16? Eller at du på samme sted finner et av landets heftigste restaureringsverksteder for gamle mopeder og motorsykler. Alt dette på et soverom og i et gammelt uthus. Møt Rune Karlsen.

TORE FEIRING
feiringtore@gmail.com

Han bygde sin første radio som 12-åring og er nysgjerrig på det meste, – særlig det som har med teknikk, elektronikk og data å gjøre, sier den tidligere malermesteren, – jeg må liksom vite hvordan ting fungerer. Ti år har Rune Karlsen og samboeren Marianne Fjeld bodd på Biri, hun er nok kjent av mange som yogainstruktør. Karlsen kommer opprinnelig fra Lørenskog, og det var malermester han etterhvert ble, med eget firma. Men så fort de første PCene kom til landet, ble det plutselig kjedelig å male. Han solgte seg ut fra firmaet og startet eget datafirma hvor han selv laget egne dataprogram, blant annet vedlikeholdsprogram tilpasset større bedrifter, – Tiedemanns Tobaksfabrik ble en stor kunde, sier Karlsen, – for å nevne en av kundene mine. Alt dette rundt programmering lærte jeg meg selv, det er denne nysgjerrigheten da. Etter et samlivsbrudd endte han og samboer Marianne opp på Biri. – Og her har vi det veldig bra, sier mopedmekker og simulatorbygger Karlsen.

PÅ VERKSTEDET: Det er særlig i vinterhalvåret det er aktivitet på verkstedet hos Rune Karlsen.

F16
Han er mer opptatt av å prate om flysimulatorer og gamle tohjulinger enn om seg selv, det er tydelig at dette ligger hans hjerte nærmes, som det heter.  – På F16 flysimulatoren jeg har bygget er alle brytere er koblet opp mot DCS World simulator-softwaren, som også kan kobles opp mot alle pc baserte simulator-software. Dette fungerer etter min viten som en ekte F16 maskin. Fullt 360 graders utsyn med VR briller. Den er også testet av en ekte jagerflyger og fått god attest, blir vi fortalt. Biri.no fikk anledningen til å prøve simulatoren, og du verden for en reise, simulatoren beveger seg i fysisk i takt med synet når du flyr.

Du kjenner også fysisk akselerasjon i ryggen under take-off og når etterbrenneren slår inn, sete-beltene strammer seg under oppbremsing og under landing, og du får også kjenne G-kreftene takket være en sinnrik løsning med seteryggen. Kilingen i magen ved flygingen er en opplevelse som sitter lenge i, du har spaker både for fart, opp og ned og sidelengs. Men det endte ikke bra for undertegnede, det hele endte med et krasj i Kaukasusfjellene. Takket være dårlig samhandling mellom fart og retningsspaken. Softwaren er sånn laget at når du flyr over et område, ser du landskapet som det faktisk er, i mitt tilfelle lå flyplassen i Kaukasus, og for noen fantastiske fjell.

Simulatoren kan lett forandres til andre flytyper, helikopter, seilfly etc. da alle bryter-moduler og bokser er lett plassert med borrelås, og alle kontakt-punkter er koblet med nummer på hurtig-kontakter. – Det er bare å montere på andre bryter-bokser, sier Karlsen som så langt kan tilby simulatorflyging med Cessna-fly og et SA-342-Gazelle kamphelikopter.

– Det er fullt mulig å lære seg å fly på denne måten, hevder Karlsen videre, – selv har jeg flydd et småfly rundt på Østlandet, og både tatt av og landet på egenhånd. Men med en trygg og erfaren instruktør ved min side, smiler han.

FLYTUR: Denne filmen gir et lite inntrykk av hvordan Rune Karlsens flysimulator virker.

Kina-scootere
Nå har han opprettet en egen simulatorside med hensikt å motta event simulator-kjøring. – Simulatorsenteret håper jeg vil komme i drift her på Biri eller i distriktet kommende sommer, sier Karlsen. – Dette vil bli et tilskudd til min hovednæring, som er å restaurere og ha service på gamle mopeder, scootere og motorsykler. Firmaet heter Runes Scooter- og MC verksted og ble opprettet da de kom flyttende til Biri. – Jeg måtte jo ha noe å drive med, sier Karlsen, det første jeg gjorde var å kjøpe inn gamle Kina-scootere for en tusenlapp, pusse dem opp og selge dem igjen for 6-7000 kroner. Han tror selv at det kan dreie seg om 25-30 scootere av det slaget.

I COCKPITEN: Flysimulatoren er en tro kopi av cockpiten i en F16, sier Rune Karlsen.

Mopeder og MC
Også gamle motorsykler, Honda NSU og Kawasaki, er populære objekter som folk vil ha pusset opp av ren nostalgi. – En del gamle reservedeler får man jo tak i, men med egen dreiebenk og annet relevant utsyr skjer det ofte at jeg lager delene selv, sier Karlsen, som hevder å ha mer enn nok oppdrag i månedene og årene framover. – Det er likevel gjerne vinterhalvåret som er verkstedsesongen, smiler den nyslåtte pensjonisten som gjerne vil tilbake til flysimulatorene: – Simulatoren er bygget på trinse-hjul og kan trilles gjennom en inne-dørkarm slik at den kan brukes i de fleste hjem. Man å bare å en enkel måte ta av bryter-boksene. Dette er en prototype for et prosjekt som muligens etterhvert kan produseres og kan komme for salg, avslutter Rune Karlsen.

– Men kan du bygge en robot? spør vi til slutt. – Ja, jøss, det er enkelt, svares det.