TRE ANSATTE: Vestmanna AS sysselsetter tre personer, fra venstre Grete Ødegård Bjarnaberg, Johan Pauli Bjarnaberg og Lisbeth Rødningsby. De siste tre årene har bedriften mer enn fordoblet omsetningen.
Doblet omsetningen takket være pandemien
BIRI: Vestmanna AS hadde alt på stell. Så kom pandemien. Plutselig bråstoppet alt. Likevel skulle det vise seg å være en boost for bedriften. Takket være noen skillevegger. – Siden har det gått ganske bra, sier eier og daglig leder Johan Bjarnaberg.
TORE FEIRING
feiringtore@gmail.com
Men først navnet, de fleste forbinder Vestmanna med den islandske vulkanøya Vestmannaeyar som hadde et stort utbrudd både i 1963 og 1973. – Men det stemmer ikke, sier Bjarnaberg, – Vestmanna er en øy på Færøyene, hvor jeg kommer fra. Min far er derifra, mor er i fra Snertingdal, og jeg var bare to måneder gammel da vi flyttet til Norge og Gjøvik. Derav navnet på bedriften. En bedrift som leverer trykksaker, bildekor, messedekor, arbeidstøy, etiketter og alt som har med profilering å gjøre. – Vi løser det aller meste til veldig fornuftige priser, reklamerer Bjarnaberg, – og vi prøver å finne lokale leverandører til det vi ikke gjør selv, påstår han.
Bråstopp
Han har bakgrunn som selger og kunderådgiver innen samme bransje, med 14 år i Oslo bak seg, hos både Wittusen & Jensen og det som tidligere hette Andvord. – Så fikk jeg tilbud om å lage campingkort og profilering for turistkontorer via NHO Reiseliv, minnes han, – betingelsen var at jeg startet for meg selv. Og det gjorde jeg så smått i 2012. Dette gikk noenlunde bra, og vi ble et AS i 2019. – Vi hadde en pen, oppadgående kurve, inntil det ble bråstopp tidlig i 2020, da feide pandemien over oss og alt bråstoppet.
Smittevern
Men 26.april samme år forandret alt seg i løpet av 24 timer. Bjarnaberg fikk en ide om å lage smittevernvegger, gulvmerking og annet som hørte smittevern og smittetesting til. – Alt dreier seg om å finne riktig pris, smiler han, – og siden har det gått veldig bra, selv om pandemien er over. For med rette produkter og god kundebehandling kommer kundene igjen og igjen, hevder han.
NHO Reiseliv er fortsatt en stor og viktig kunde, leveranser til camping og reiseliv dreier seg om over en million kroner i året, – godt og vel en fjerdedel av omsetningen vår, sier Bjarnaberg, – det er grunnfjellet vårt, det.
Bedriften har de siste tre årene mer enn fordoblet omsetningen, i fjor omsatte Vestmanna AS for 4,8 millioner kroner. – Nå er vi tre ansatte fordelt på 2 hele stillinger, sier han.
Riktige priser
Riktignok har de fire siste månedene vært litt stillere en forventet, innrømmes det, – heldigvis ser det ut at det begynner å ta seg opp igjen. – Mange ble forsiktige da renten økte i september i fjor, forklares det med. – Det vi merket etter pandemien var at folk ble mye flinkere til å bruke lokale bedrifter. Også vi har hatt større pågang fra distriktet rundt Biri. Likevel merker vi fortsatt at mange ikke vet om oss her vi holder til i kjellerlokalene i det gamle Sparebankbygget i Biri, sier Bjarnaberg som gjerne vil nå ut til lokalbefolkningen.
Likevel merker han at flere og flere lag og foreninger kommer innom med både små og større oppgaver de vil ha hjelp til. – Blant de må jeg fremheve Lionsklubben i Biri, fortsetter han, – og ikke minst Madshus, Nortekstil og Malermestrene, de er veldig flinke til å benytte seg av lokale bedrifter. Men det har nok noe med prisene våre å gjøre også, smiler han lurt.
– For ikke mange uker siden leverte vi logo, skilt og fasadedekor til HemKosli, den nye kafeen i bygda, sier Bjarnaberg som skal bruke onsdagen på Hellerudsletta og lage hele messeutstillingen til Tinde Hytter. – Messeutstyret er lagret litt lenger borti gata her, i lokaler jeg leier av Rune Slaatsveen, der dekorerer vi også biler, avslutter Johan Bjarnaberg, – jeg ønsker jo at biringene skal bruke oss. Det forplikter, da må jeg bruke lokale bedrifter også.