RUNDTUR: Planleggingsleder Pauline Frydenlund fra AF Gruppen og prosjektstyrer Geir Haaland fra Nye Veier AS tok Byavisa med på en ordentlig rundtur. Bildet er tatt ovenfor Øyresvika hvor det skal graves 60 meter ned. 

Road trip fra Ensby til Biristrand

Biri.no har vært med Nye Veier og AF Gruppen på en aldri så liten rundreise langs den nye E6-traseen. Mye klokere har man blitt, og vi deler denne turen med Biri.no sine lesere.

TORE FEIRING
(Saken ble skrevet 15. august)

Vi møter prosjektstyrer Geir Haaland fra Nye Veier AS og planleggingsleder Pauline Frydenlund fra AF Gruppen i deres kontorlokaler i det som kalles Ensbyriggen, rett nord for der Fåbergtunnelen kommer ut.

– Det er to store prosjekter som nå foregår samtidig, sier Haaland, – strekningen Storhove – Øyer og strekningen sørover fra Storhove til Roterud. – Skillet går omtrent ved Swixbygget, legger Frydenlund til, – og nordover omtrent til Hunderfossen. Dette prosjektet har pågått i to år nå. Tunnelløpene var ferdige drevet i våres, nå (5.august) pågår det asfaltering og innredning, sier hun videre. – Det vil da bli ny firefelts vei fram til Ensbykrysset, videre nordover til Hunderfossen blir det mindre oppjusteringer, noe bredere vei som gir plass til uttrykningskjøretøy, men kun tofeltsvei, forklarer Haaland. – Ved Hunderfossen er vi ferdige med vårt. I tillegg blir den gamle E6 traseen tilbakeført til naturlandskap og noen steder landbruksareal. – Vi er pålagt å rydde og gjøre det pent etter oss, smiler han. – Langs FV 2522 fra Ensby til Hafjell bygges det nå ny gang og sykkelvei i tillegg.

INNGANG NORD: Her vises innløpet til Vingnestunnelen fra nordsiden og også litt av skyvebroen over Lågen, Illustrasjon: Nye Veier AS.


INNGANG SØR: Slik vil det se ut ved Øyresvika og tunnelens sørlig innløp, med fylkesveien som går under E6. Illustrasjon: Nye Veier AS.

Ved Storhove er det allerede arbeid i gang med et stort kryss, i tillegg til Gausdalsarmen og de andre veiene som krysses der, skal det også bygges kryssing for E6 over jernbanelinja. – I en periode blir derfor all E6-trafikk lagt på fylkesveien, varsler Frydenlund, fra midten av september, i uke 37, og cirka fire uker framover E6 være omlagt forbi Storhove, sier hun. – Arbeidet som krysser jernbanelinjen er planlagt slik at det skjer i en periode stenger jernbanelinja for vedlikeholdsarbeider. – Så vi henger oss på for minst mulig heftelse for person- og godstrafikk på tog, poengterer hun. – Det blir en ganske heftig arbeidsperiode hvor store elementer og konstruksjoner skal på plass. Det blir aktivitet døgnet rundt, lover Frydenlund. – Vi regner med at ny E6 mellom Storhove og Øyer står ferdig i slutten av mars 2027, føyer Haaland til.

Tilbake til det som antageligvis blir hetende Lillehammer Nord ved Hovemoen. – Her blir det nok en del trafikkflytting, sier de to, – det er litt av en spagetti som det skal løses opp i, vi oppfordrer alle trafikanter til å følge nøye med på skilting, her kan kjøremønsteret forandre seg fort. – Ikke stol på gamle vaner, advarer de.

VED STORHOVE: Det nye krysset, Lillehammer nord, ved Storhove er allerede under arbeid og mye er gjort i løpet av september. Ill.: Nye Veier AS.

I det store og hele er veiprosjektet litt av et puslespill hvor alle brikker må passe inn i hverandre. Man blir lett imponert over hvordan alle maskiner og masseflyttinger som tilsynelatende ser helt tilfeldig ut, likevel passer inn i hverandre. – Det er litt av min jobb og ikke minst mitt ansvar, ler Pauline Frydenlund, – alle må følge samme plan for at vi skal lykkes med prosjektet.

33750 lastebillass med masse er sprengt ut av Fåbergtunellen, hele 675000 kubikk med masse når det blir løst opp i, inne i fjellet tilsvarer det 450000 kubikk. Og når man begynner arbeidet med Vingnestunellen vil det bli tatt ut nesten dobbelt så mye. Ikke rart da, at det langsetter baksideveien til Jørstadmoen lages en anleggsvei på høydedraget litt høyere opp. – Mesteparten av stein fra tunnelen skal kjøres sørover, sier Haaland, – da må vi slite minst mulig på de som bor langsetter fylkesvei 2538. Når vi planlegger vei, planlegger vi også slik at vi kan bruke massene på best mulig måte og hvordan fordele disse så nært som mulig.

HELE STREKNINGEN: Kartet viser strekningen Storhove- Roterud hvor ny E6 kommer og vil stå ferdig i løpet av 2030. Når på året er det arbeidet med Vingnestunnelen som bestemmer. Illustrasjon: Nye Veier AS.

Selve tunnelarbeidet med Vingnestunnelen hadde nettopp startet i nordenden da Byavisa fikk sin befaring 5. august. Og forberedelser for broarbeidet var også så vidt i gang. – Vi har en tidsgløtte mellom 15. oktober til 1. april hvor vi får lov til å jobbe i Lågendeltaet, sier Frydenlund, – alt grunnarbeid, pilarer og støping i elva må skje i det tidsrommet, og innenfor de få breddemeterne som brukorridoren har tillatelse til å breie seg på. Jeg lover at det er ikke store plassen vi har på siden av broen, smiler hun. Vingnestunnelen blir hele 4 250 meter lang, til sammenligning er Fåbergtunnelen 2 800 meter lang. Broen over Lågen blir 552 meter lang og ligger 8,5 meter over elva, overkanten av brua ligger 12,3 meter over vannkanten. Broen, som er 20 meter bred, skal bygges som en skyvebro, det vil si at det bygges elementer på land etter hvert, som da skyves ut, så bygges neste element og skyves videre ut på søylefundamentene. – Dette blir mest skånsomt for naturreservatet, sier Frydenlund, – det er vi stolte av å få til. Selve tunnelåpningen ligger ikke mange meter fra elvekanten, under broløpet vil fylkesveien gå. – Vingnestunnelen er styrende for når hele dette veiprosjektet er ferdig, blir vi fortalt, – tunnelarbeid er ofte veldig krevende, når selve sprengningen av løpet er ferdig, starter en stor jobb med grunnarbeid, asfaltering, legge ut elektronikk og annen logistikk, kort sagt, det er veldig mye som skal på plass for å få en sikker og trygg tunnel.

FORBI KIRKEN: Sjansen er rimelig stor for at E6 forbi Vingrom kirke vil se noenlunde slik ut. Illustrasjon: Nye Veier AS.

I Øyresvika skal det graves 60 meter ned fra høyden hvor man jobber i dag før tunneldriving starter, – Det blir bratt, sier Frydenlund, – en høy skråning blir det hvor innløpet ligger i bunn, rett ned blir det nok ikke. Men bratt nok. Hun legger til at det også blir en liten helning fra dagens E6 mot tunnelinngangene. Lokalveien, fylkesvei 2540, vil da gå under E6 med et halvkryss ved Øyresvika med avkjøring til Lillehammer fra sør og påkjøring fra nord mot sørover.

Skal du kjøre fylkesveien fra Vingnes, vil det komme en ny trase litt lenger opp på jordene, traseen vil finne sitt gamle leie forbi Vingrom kirke før den legges lenger opp og inn i terrenget mot det nye toplans-krysset som kommer nord for Vingrom, derifra legges nye fylkesvei som da treffer Saksumdalsveien, også kjent som fylkesvei 2518. Det gamle krysset i Vingrom blir borte, det nye kommer som kjent noen hundre meter lenger nord.

Ved Vingrom kirke blir det en rundkjøring under anleggsperioden. – Vårt mål er å skape minst mulig anleggstrafikk på lokalveiene, sier Frydenlund og Haaland, – aller helst ikke noe i det hele tatt. Noe stopp må påregnes og selvsagt noen nedsatte fartsgrenser, men derfor bygges noen rundkjøringer, ellers prøver vi å bruke de undergangene som finnes som anleggstrafikk loses gjennom. Langsetter hele traseen faktisk. Utover Biristrand bygges helt ny anleggsvei mot mjøssiden. Der skal også to kjørefelt bygges mot mjøssiden, da begynner vi i en ende og skifter ut anleggsvei med E6, sier Frydenlund. En veldig skånsom og smart måte å gjøre det på. Hele traseen fra Vingrom sør til Roterud vil bestå av to nye kjørefelt, og to gamle, men oppgraderte kjørefelt. Fra Vingrom og nordover vil det nok skifte litt mellom ny trase noen steder på mjøssiden og noen steder på oversiden av gamle E6. Blant annet vil betongfabrikken i bygda bli noe påvirket da en del lagringsplass forsvinner for å gi plass til nye E6.

VINGROM: E6 forbi Vingrom og nordover mot det nye Vingromskrysset.

Da vi på vår road trip passerer Vingrom, ser man at det er store masser som flyttes på. Fra Vingrom og mot det som kalles Bø-krysset vil vingromingene få både ny lokalvei litt lenger opp og over det gamle grustaket og en flunkende ny gang- og sykkelsti ved siden av. Her viser våre verter og omvisere stolt fram hvordan man gjør det med blant annet matjord. – All matjord, langs etter hele traseen, skaves av og legges til side, sier de, – så blir den lagt i hauger og sådd med et beskyttende lag som gjør at disse haugene ikke gror helt ned av ugras. Matjorda blir så fylt på gamle eller eventuelle ny jorder, vi bestreber oss veldig for å kunne bruke den matjorda vi tar på samme gardsbruk, sier Frydenlund. Det samme som gjøres i Vingrom med matjord, er man også i gang med ved Furuodden camping på Biristrand. Det er også målet for vår rundreise, lenger sør på Biristrand har man ikke gjort så mye mer enn å hogge ren flater hvor nye E6 skal gå. – Men det er ikke mange ukene før vi setter i gang mellom Vingrom og Roterud også, sier Haaland den 5. august. Og vi har lagt merke til en stor bulldozer som er i gang fra Furuodden og en kilometer sørover. Det vil også, ved Furuodden, være et stort område som skal brukes som lagring- og oppstillingsplass for maskiner og andre nødvendigheter.

På turen «hjem» til brakkeriggen blir vi opplyst om at nåværende E6 fra Strandtorget til Hovemoen /Lillehammerkrysset også vil bli oppgradert når ny E6 har åpnet. – Veien vil skifte rolle og bli til en fin lokalvei, avslutter Geir Haaland og Pauline Frydenlund. Samtidig bekrefter de også at det skal etableres tursti langs Mjøsa fra Furuodden/Biristrand Camping og frem til Vingnesvika.

Vi avslutter med denne oppsummeringen:

Roterud – Vingrom Sør (dvs. ved havarilomme/bom ved FV2538): 9 km lang gjenbruksstrekning. Der bygger først ny nordgående E6 på utsiden av dagens veg. Trafikken går i denne fasen på dagens veg som i dag. Deretter flyttes trafikken ut på ny nordgående, mens dagens veg (fremtidig sørgående) oppgraderes til ny standard.

Vingrom Sør – Øyresvika: Den nye 4-felts veilinjen vil i dette området delvis krysse dagens tofelts vei. Arbeidene må derfor gå i ulike faser, hvor trafikkmønsteret endres underveis etter hvert som det skrider frem. Her blir det blant annet aktivitet som bygging av bru over Rinna, etablering av nytt Vingrom kryss og sideforskyving av fylkesvei, mens det i hele perioden også skal sikres ivaretakelse av trafikkflyten tilnærmet som normalt.