Denne lille filmsnutten viser litt av stemningen under torsdagens lunsj, VM feberen har smittet liten og stor, også Tines fotballskole.

Vellykket fotballskole

– Dette er all time high, sier Morten Strandengen, han er ansvarlig for Tines fotballskole som i disse dager foregår i Biri idrettspark. – Hele 158 barn har meldt seg på årets fotballskole, det kryr av unger her, sier han fornøyd.

TORE FEIRING
Tekst og foto

Sammen med Christine Feiring Opsahl og Hanne Vang Nygjerdet er det deres jobb å sørge for at barna har det bra, får i seg mat og får det de trenger for å gjennomføre tre dagers fotballskole. Og de har det bra, kom tydelig fram da Biriavisa stakk hodet inn under lunsjen. I et stappende fullt klubbhus var støynivået ekstremt, men veldig trivelig. Å høre veldig fornøyde barn kose seg høylytt er av de gode tingene i verden. Og veldig morsomt for en skarve journalist når alle barna svært gjerne ville bli tatt bilde av.

Morten Strandengen og Hanne Vang Nygjerdet hadde stålkontroll på det meste, ansvarlig som de var for at fotballskolen skulle bli en bra opplevelse for barna.

– Vi har delt lunsjen i to grupper, sier Strandengen, – de aller minste først, så neste gjeng. Maten er forresten sponset av Honne Gym, legger han fort til. – Det setter vi utrolig stor pris på. Tine står dom vanlig for sjokoladedrikk og drakter. – Vi hadde bestilt 130 drakter, sier han, – vi måtte snu oss fort rundt og fikk heldigvis tak i drakter fra Eidsvold. Det er bra at klubbene hjelper hverandre, mener han.

Sofia Ekman Strand (8), Oskar Gumula (14) og Isak Grønvold (snart12) er fornøyde med alt og stortrivdes disse tre fotballskoledagene.


Andrine de Witt er en av de 25 instruktørene på fotballskolen. – Jeg er insruktør for 10-åringene, sier 14-åringen, – det går veldig bra, man har jo kontroll på de litt yngre, smiler hun under en liten vannmelonpause.

– Dette er bare så morsomt, det er gøy å spille fotball, sier Isak Grønvold. 12-åringen (snart!) spiller på gutter 12 og gleder seg over tre dager med fotball og fint vær, også Oskar Gumula (14) er enig i det. – Jeg er keeper og har hatt bra keepertrening her, sier han og sammen med Isak er han veldig fornøyd med maten. – Kjempegod, er deres klare dom.

8 år gamle Sofia Ekman Strand er like fornøyd som guttene og synes at de som jobber på kjøkkenet er kjempeflinke. – Jeg spiller litt utpå banen og litt keeper, sier hun om jentelaget hun er med på. – Det er kjempemorsomt å spille fotball, sier hun fornøyd.  Alle tre ser for seg en framtid på Biris A-lag.

Som leder av Biri Idrettslag er Christine Feiring Opsahl også sterkt involvert i Tines fotballskole. – Her er alt på stell, konstaterer hun fornøyd.

25 instruktører må heller ikke glemmes, det var tydelig at disse ungdommene mellom 14 og 17 år var populære. Det så man godt der man gikk rundt og kikket på aktivitetene, og at alle hadde en fin dag var det ingen tvil om. – Jeg tror at det er stas å se Biris fotballgutter- og jenter spille kamper, sier Strandengen, – når det er fullt på tribunen og mye moro på kampene, ser barna fram til å være der ute på banen om noen år. Det er blitt stas å spille på seniornivå, smiler han om hvorfor det er så god påmelding. – Dessuten er vi jo billigst i regionen, 350 kroner for tre dager er ikke mye i forhold til hva andre klubber tar. Og så er det store barnekull, samt at redølingene er med, legger han til.