FORNØYDE: – Vi er veldig fornøyde med jobben som er gjort av Gjerdalen Entreprenør AS, sier Gunnar Bøhn i AF Gruppen (til venstre) Her sammen med Kjell-Iver Gjerdalen fra Gjerdalen Entreprenør AS og Pauline Frydenlund, planleggingsleder i AF Gruppen.
Lokalvægen i Vingrom
Kjært barn har mange navn, sies det. Så også med veien som går mellom Vingrom og Biristrand, strandingene kaller den lokalvægen, i Vingrom kalles den Paul Owrens vei og fylket vil vel gjerne kalle den fylkesvei 2538. Uansett, nå er veien nettopp åpnet i ny drakt, og i dag(torsdag) vil også siste rest av gang- og sykkelstien bli asfaltert.
TORE FEIRING
feiringtore@gmail.com
Det har underveis i prosjektet dukket opp en del spørsmål og mange lokale amatørentreprenører har sagt sin mening, og hva de tror vil skje. Vi ble med AF Gruppen og Gjerdalen Entreprenør AS på en aldri så liten befaring og faktasjekk. Med oss var planleggingsleder Pauline Frydenlund og byggeleder Gunnar Bøhn fra AF Gruppen og entreprenør Kjell-Iver Gjerdalen. Gjerdalen har kontrakt med AF Gruppen som utførende entreprenør på prosjektet. – I tillegg har Sirdal Veibetong satt opp rekkverk langs den nye traseen, forklarer Frydenlund, – og Kjell Foss gjort en god jobb også med sprenging og fjellsikring. Så har Veidekke sørget for asfaltering. – Noe vi heldigvis rakk før kulda slår inn, legger Bøhn til.

VED REMA 1000: Det graves og fikses ved Rema 1000 i Vingrom. Her ser vi hvor anleggsveien vil komme inn ved rundkjøringen.

KRYSSER: Her vi anleggsveien krysse Paul Owrens vei (se åpningen til høyre i veibanen.)
La oss begynne lengst nord. Fra Saksumdalsveien og ned i rundkjøringen i Vingrom vil anleggstrafikken gå, trafikk som blant annet skal frakte løsmasse fra Øyresvika. – Der er det over 80.000 kubikkmeter med løsmasse som skal bort, sier Bøhn, – det meste skal fraktes forbi Vingrom og fylles blant annet på jordene nedenfor Mo og Lekshus her i Vingrom. Det vil også bli fraktet løsmasse fra det nye Vingromskrysset som bygges noen hundre meter nord for det eksisterende krysset. For å spare lokaltrafikken i Vingrom legges denne anleggsveien rundt Rema (det er den som nå bygges ved Rema og sørover) og mot Rinna, hvor en midlertidig bru bygges. Så går den langsetter E6 et stykke og litt inn på betongfabrikkens område før den krysser Paul Owrens vei og går rundt og over det tidligere grustaket. – Jordene vil selvsagt bli pålagt ordentlig matjord på toppen, skyter Frydenlund inn. – Så tørre og flate har disse jordene aldri vært, sier Kjell Iver.

GARDSVEG: Ny gardsveg med trygg og sikker tilgang anlegges til Mo og Lekshus. Det er også grunnen til at «nye» Paul Owrens vei er lagt såpass høyt i landskapet.
Mange har kommentert både høyden på den nye veien og hvor glatt det kan bli vinterstid ned mot sentrum i Vingrom, men det er ikke Gjerdalen med på. – Alt er konstruert og bygd etter trygge og sikre tall og stigningsgrader, sier han, – samt at fylket hele tiden vil holde veien vintertrygg. Når det gjelder høyden, blir vi forklart at Paul Owrens måtte bli lagt noe høyere for å sikre trygg tilgang til gardene Mo og Lekshus, – de får sin gardsvei rett nord for grustaket, sier Gjerdalen. Et arbeid som man nå er i full gang med. Gjerdalens gravemaskiner er også i full gang med å trygge flaten nedenfor Paul Owrens vei, en flate som vil bli brutt av en fjellskjæring der E6s nye trase kommer. Da på øversiden av eksisterende trase.

FJELLSKJÆRING: Rett bak gravemaskinen vil fjellskæringen ned mot E6 komme
– Den nye E6 traseen vil de første fire kilometerne sør for Roterud ligge mot Mjøsa, sier Frydenlund, – derifra og mot tunnelen i Øyresvika vil den gå noe på Mjøssiden og noe på øversiden av den gamle traseen. Men det er ikke godt å forklare akkurat hvor når man står og peker, sier hun, – det er på grunn av krav til kurvatur at veien må endres. – Med 110 kilometers fartsgrense må en del av E6 rettes opp.
Når vi så går enda lenger sørover, ender gang- og sykkelstien og den nye Paul Owrens vei og møter den gamle 100 meter ovenfor Bø-krysset. Her lurer man på hvorfor man ikke har latt den nye veien møte den gamle i bunnen av bakken og rettet opp den gamle, litt irriterende svingen. Også det har sin naturlige forklaring, mener Pauline Frydenlund. – Gang- og sykkelstien vi har bygd skal ende nettopp nederst i Bøkrysset. Så det kan hende de fine bjørkene du ser må vike plassen. Vi er ikke helt sikre på det enda, det er uansett grunnen til at vi får denne lille ekstra svingen, sier hun. Vi blir også fortalt at AF Gruppen ikke har noe med den nå vedtatte gang- og sykkelveien videre over kommunegrensen og mot Biristrand. – Men ringer Innlandet fylkeskommune og spør, sier vi ja vi, smiler hun, – dette kan vi.

VIL GÅ LENGER: Her ender gang og sykkelveien inntil videre. I løpet av våren 2026 håpes det at den forlenges ned til bunnen av Bøkrysset. Da står disse bjørkene i fare for å forsvinne. – Det er derfor vi for den lille svingen før Bøkrysset også, sier AF Gruppen, – for vi må ha plass til gang- og sykkelstien
Avslutningsvis vil byggeleder Gunnar Bøhn gjerne skryte av Gjerdalen og deres innsats. Ikke helt uten grunn heller: – De begynte dette arbeidet 1. juli og er allerede ferdige, de har virkelig stått på i perioden fram til nå og har vært en glede å samarbeide med, sier han.

HØYERE: Gang- og sykkelsti og lokalvegen sett sørfra og stigningen mot toppen som gjør lokalvegen (Paul Owrens vei) høyere enn tidligere.
Ord som Kjell-Iver Gjerdalen selvsagt setter pris på. – Vi har jobbet i hele sommerferien, sier han og skryter på sin side av de ansatte. – På det meste har jeg hatt 15-16 mann på jobb, de har virkelig vært dedikerte til dette. Dyktige folk, skryter han, – jeg har ikke gått lenger enn til Biristrand for å hente inn min anleggsleder, Hjalmar Rogne, som børstet støv av sine kunnskaper og har gjort en strålende jobb. Sammen har vi klart å bygge en positiv atmosfære rundt prosjektet, sier han, – og det har vært lett å få med seg arbeidsgjengen inn i sene kveldstimer også. Alt har gått etter planen, vi er ferdig i god tid til vår kontrakt utløper i november. – Så blir det noe jobb her et par års tid, legger Bøhn til, – men Paul Owrens vei som sådan er et ferdig prosjekt.
– Vi har klart å få med oss arbeidsgjengen hele veien, sier Gjerdalen, – men jammen har lokalbefolkningen spilt på lag også, de har vært veldig tålmodige disse månedene. Vi håper de fortsatt vil være det i forbindelse med anleggstrafikken som vil krysse Paul Owrens vei, sikkerheten til folk er viktig, oppfordrer han. – Så har det vært en glede å jobbe fra anleggsriggen vår også, landets flottest beliggende sådan med panoramautsikt over Mjøsa, avslutter Kjell.Iver Gjerdalen og peker først mot riggen og så utover Mjøsa.





